Uitleg E-commerce

  • Wat is e-commerce?

    E-commerce, kort voor Electronic commerce, is het kopen en verkopen van producten via het internet. Of je een start-up, MKB of groot bedrijf bent, met e-commerce vergroot je je afzetmarkt en verkoop je aan klanten over de hele wereld. E-commerce kan op zichzelf, maar ook als additioneel verkoopkanaal fungeren. Veel bedrijven hebben een online winkel naast hun fysieke winkel.

  • Een digitale winkel

    Op een e-commerce platform maak je je eigen digitale winkel. Zie het als een winkeletalage, maar dan online en zichtbaar voor de hele wereld. Hierbij kun je je merk, verhaal en producten laten zien aan potentiële kopers. Zo'n platform geeft je beschikking over marketing en CRM-tools, waarmee kopers makkelijker jouw producten kunnen vinden.

  • Soorten e-commerce

    Er zijn meerdere soorten e-commerce, dit zijn de meest voorkomende soorten met betrekking tot de verkoop van producten:

    B2C - Business to Customer

    B2B - Business to Business

    C2C - Customer to Customer

    C2B - Customer to Business

    Bovendien is er een onderscheidt te maken tussen platformen, welke zich focussen op de lokale of internationale markt.

  • Key Drivers

    Internet Penetratie

    Het aantal internetgebruikers is de afgelopen decennia gigantisch gestegen. Je kan je geen wereld voorstellen zonder internet. Globaal groeit het aantal internetgebruikers nog steeds met 7,6%. Deze internetgebruikers hebben de voordelen gezien van e-commerce.

    Online betalingen

    Online betalingen zijn de afgelopen jaren goed ontwikkeld. De voordelen van online betalingen: veiligheid, geen vals geld, vrijheid van de klant, zekerheid van betaling, betalingsgemak en -snelheid en vrijheid als handelaar.

    Vertrouwen

    Door e-commerce platformen wordt er vertrouwen gecreëerd tussen koper en verkoper. Van beiden zijn informatie, activiteit en beoordelingen beschikbaar. Helemaal handig als je zaken doet met iemand uit een ander land.

    Millennials/Gen Z

    Deze generaties worden ook wel Digital Savvv genoemd. Deze generaties zijn opgegroeid met internet en sommigen kennen de wereld niet zonder internet. Hierbij is e-commerce de norm geworden. In het bedrijfsleven zijn en worden deze generaties de besluitvormers. Om aan deze norm te voldoen, zullen bedrijven een transaitie moeten maken van fysiek naar digitaal.

    Duurzaamheid

    Met name B2B e-commerce kan duurzaamheid bevorderen: minder transportemmisies, minder papierverspilling, on-demand productie en bewustzijn van duurzamere opties. In de toekomst zullen we moeten werken aan duurzame scheepvaart en integratie van een toeleveringsketen.

    Covid-19

    De COVID-19-pandemie dwong zowel kopers als verkopers om massaal digitaal te gaan, en online verkopen zijn nu toegankelijker dan ooit. Hier zijn een paar voordelen van het uitvoeren van wereldwijde handel op een online marktplaats:

    • Vergroot de schaal en snelheid van de handel

    • Bespaar tijd en kosten

    • Maak gebruik van digitale tools om meer zakelijke kansen te ontgrendelen

    • Verminder communicatiebarrières